Ροή Ειδήσεων:

Η διαφορά στην απόδοση των Ευρωπαίων αθλητών από τους Κενυάτες , Αφρικανούς

Τρίτη, 11 Μαρτίου 2014



Παντελίδης Σάκης: Γυμναστης ποδοσφαιρου

Που οφείλεται η διαφορά των ευρωπαίων αθλητών με τους Αντίστοιχους συναδέλφους τους από την Ερυθραία , την Κένυα και Την Αιθιοπία;;

Οφείλεται στην......

Η διαφορά στην απόδοση των Ευρωπαίων αθλητών από τους Κενυάτες , Αφρικανούς και συναδέλφους τους από Ερυθραία σύμφωνα με τελευταίες έρευνες οφείλεται στην δρομική οικονομία , το μήκος του διασκελισμού και την μικρότερη μυϊκή μάζα που έχουν από το γόνατο και κάτω.

Η δρομική οικονομία εκφράζει την ενέργεια που απαιτείται όταν κάποιος τρέχει με σταθερό, υπομέγιστο ρυθμό. Συνήθως, τη μετράμε σε ποσότητα οξυγόνου (ml) ανά κιλό σωματικού βάρους (kg) ανά λεπτό (min) δηλαδή, ml/kg/min, όπως δηλαδή και η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου.

Με απλά λόγια θα λέγαμε ότι αυτός που μπορεί να τρέχει με ορισμένη ταχύτητα και να καταναλώνει λιγότερο οξυγόνο έχει και την καλύτερη δρομική οικονομία (δαπανά λιγότερη ενέργεια). Ο καθορισμός της δρομικής οικονομίας μετριέται στο εργαστήριο με το σταθερό εργοσπειρόμετρο ή στο στίβο με φορητό εργοσπειρόμετρο. Παρατηρούμε πώς ένας πρωταθλητής μπορεί και τρέχει στην ίδια ταχύτητα με έναν απλό αθλητή (π.χ. 16χλμ./ώρα ή 3’45’’ /χλμ.) καταναλώνοντας σημαντικά λιγότερο οξυγόνο. Οι αθλητες, όπως και τα αυτοκίνητα, διαφέρουν πολύ μεταξύ τους στην οικονομία παρά το γεγονός ότι και στις δύο περιπτώσεις η ενέργεια προέρχεται από συγκεκριμένες πηγές (υδατάνθρακες και λιπίδια από τη μία και βενζίνη από την άλλη).

Στη συνέχεια, θα αναφερθούμε στο πώς ορισμένοι παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν τη δρομική μας οικονομία και να αυξήσουν την αποδοτικότητά μας.

Ας υποθέσουμε, για παράδειγμα, ότι έχουμε δύο αθλητες, οι οποίοι έχουν το ίδιο βάρος και ύψος. Και οι δύο έχουν μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου 65 ml/kg/min. Ο πρώτος καταναλώνει 12 λίτρα οξυγόνου για να τρέξει ένα χιλιόμετρο, ενώ ο δεύτερος 15. Έτσι, παρά το γεγονός ότι φαίνεται πως έχουν τα ίδια προσόντα, η δρομική τους οικονομία και κατά συνέπεια η αθλητική τους απόδοση είναι πολύ διαφορετική. Το ενδιαφέρον όμως είναι πως η δρομική ταχύτητα δε φαίνεται να επηρεάζει την ποσότητα οξυγόνου που καταναλώνει κάποιος για να καλύψει κάποια απόσταση. Δηλαδή, αν ενδιαφερόμαστε να τρέξουμε 10 χιλιόμετρα για να κάψουμε θερμίδες και να χάσουμε λίγο βάρος, η ποσότητα της ενέργειας που θα καταναλώσουμε θα είναι περίπου η ίδια αν τρέξουμε γρήγορα ή αργά. Βέβαια, αν τρέξουμε 45 λεπτά γρήγορα θα κάψουμε περισσότερες θερμίδες από το αν τρέξουμε την ίδια ώρα αργά, μια και θα καλύψουμε μεγαλύτερη απόσταση.

Μήκος Διασκελισμού

Το μήκος διασκελισμού είναι ένας από τους γνωστότερους παράγοντες που επηρεάζουν τη δρομική οικονομία. Βλέποντας όμως πόσο διαφέρει ο διασκελισμός μεταξύ αθλητών, πώς μπορεί να γνωρίζει κανείς ποιος είναι ο ιδανικός διασκελισμός για τον εαυτό του;
Δυστυχώς, στην επιστημονική βιβλιογραφία δεν υπάρχουν και πολλές μελέτες σε αυτό το θέμα. Αυτό όμως που γνωρίζουμε είναι πως ο διασκελισμός που οδηγεί σε οικονομικότερο τρέξιμο είναι ο φυσιολογικός διασκελισμός που συνήθως έχει κάποιος όταν τρέχει σε ρυθμό μαραθωνίου.

Σωματικό Βάρος

Είναι κοινή λογική ότι το να κουβαλάμε παραπάνω κιλά επηρεάζει τη δρομική μας οικονομία. Αν τρέξουμε κουβαλώντας ένα σακίδιο στην πλάτη εύκολα καταλαβαίνουμε ότι είναι πιο δύσκολο να τρέξουμε, καταναλώνουμε περισσότερο οξυγόνο και ενέργεια και η απόδοσή μας είναι σίγουρα μειωμένη. Παρόλο που κανείς από μας δε θα έτρεχε με σακίδιο στην πλάτη, εκτός ίσως από τους δρομείς βουνού που κάνουν πολύωρες προπονήσεις ή συμμετέχουν σε ορεινούς υπερμαραθωνίους, πολλοί από μας μπορεί να κουβαλάμε παραπανίσιο βάρος είτε λόγω παραπανίσιου σωματικού λίπους είτε μυϊκής μάζας.

Κάτι που ίσως να φαίνεται παράδοξο και λίγοι να το γνωρίζουν είναι πως το παραπανίσιο βάρος έχει περισσότερο αρνητική επίδραση όταν βρίσκεται προς το τέλος των κάτω άκρων. 

Δηλαδή ένας αθλητής που έχει περισσότερη μυϊκή ανάπτυξη στον κορμό δεν έχει το μειονέκτημα που εμφανίζουν οι αθλητές με μεγάλη μυϊκή ανάπτυξη στα κάτω άκρα και ιδιαίτερα στους γαστροκνήμιους (γάμπες). Σε μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2012 συγκρίθηκαν αθλητες από την Ισπανία και την Ερυθραία (Αφρική) και παρατηρήθηκε σημαντική διαφορά στην απόδοση και στη δρομική οικονομία. Η βασική διαφορά μεταξύ των Αφρικανών και των Ισπανών δε βασιζόταν στη μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου, αλλά στην ελάχιστη μυϊκή μάζα από το γόνατο και κάτω.

Όπως είναι λογικό, η μυϊκή ανάπτυξη στο γαστροκνήμιο οδηγεί σε μεγαλύτερο ενεργειακό κόστος, μια και σε κάθε διασκελισμό πρέπει να επιταχυνθεί και να επιβραδυνθεί αυτή η επιπλέον μυϊκή μάζα.

Η δρομική οικονομία μπορεί να βελτιωθεί με την προπόνηση και ιδιαίτερα με την προπόνηση μεγάλης διάρκειας και μέτριας έντασης. Επίσης, προπόνηση με αντιστάσεις (βάρη) φαίνεται να βελτιώνει τη δρομική οικονομία. Στην επόμενη λοιπόν εργομετρική σας εξέταση, ζητήστε να μετρηθεί όχι μόνο η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου αλλά και η δρομική σας οικονομία, η οποία είναι ίσως ο καθοριστικότερος παράγοντας για την αθλητική απόδοση στους δρόμους αντοχής.

ΑΡΘΡΟ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
ΑΤΟΜΙΚΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ-ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ.
ΣΩΣΤΟ Ή ΛΑΘΟΣ;;;__
Share this Article on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

 
© Copyright KateriniGoal - Nick Gkimpis 2011 - 2017 All Rights Reserved